banneri_uusi-1

Jani Leinonen marraskuu 2019

Kuvataiteilija Jani Leinonen

Kapitalismi on pahinta mitä maailmalle on tapahtunut. Näin sanoo kuvataiteilija Jani Leinonen (s. 1978), marraskuun taiteilija Galleria Livessä.

Leinonen on tunnetuimpia taiteilijoitamme, myös kansainvälisesti. Hänen töihinsä ei voi olla törmäämättä, jos vähänkin seuraa mediaa, tai edes vilkaisee otsikoita. Jotkut hänen tempauksistaan ovat olleet suuren luokan spektaakkeleita, kapitalismin hengessä, vaikkakin sitä ankarasti vastustaen. Monen mieleen varmasti muistuu Ronald Mc Donaldin kaappaaminen ja teloittaminen giljotiinillä. Muistetaanko myös, että Ronaldin ehjänä palauttamisen ehtona oli vastaus kysymyksiin Mc Donaldsin toiminnasta, sen eettisestä kestämättömyydestä?

Leinonen on valjastanut voimansa kapitalismikritiikkiin. Kuvainnollisesti voisi sanoa, että hän on suostunut operoimaan murolaatikon kulmassa, annetussa kontekstissa, bränditeollisuuden omia aseita ja asenteita hyödyntäen. Välillä murolaatikossa ollaan myös käytännössä: peitetään työläästi osia kuvista ja teksteistä ja työstetään niitä uuteen uskoon. Galleria Liven näyttelyyn Leinonen on tuonut uudempaa ja vanhempaa tuotantoaan. Monet teoksista ovat juuri näitä vastamainoksia, manipuloituja mainostekstejä ja -kuvia, joista tunnistamme tuotemerkit, mutta joudumme lukemaan sisältöä joita (ylikansalliset) kaupalliset yhtiöt todellakaan eivät meille tarjoaisi. Kritiikki on purevaa, vaikka hämäävästi kohteensa näköistä.

Toinen erottuva sarja koostuu pornolehtien sivuilla esiintyneistä tytöistä. Leinonen puhuu miehisen katseen ylivallasta, siitä kuinka se määrittelee ja kaupallistaa (naisen). Nämä tytöt ovat saaneet ylleen maalatut vaatteet. Osa niistäkin viittaa selvästi tuotemainontaan, mutta kritiikkiin sekoittuu hellää huolenpitoa. Puetaan alastomat.

Voisi sanoa, että Leinonen on eräänlainen Don Quijote. Hän katsoo, että tässä maailmassa, jossa raha jyrää ihmisoikeudet ja luonnon kestokyvyn, ei ole varaa maalata kukkatauluja vaikka kuinka haluaisi. Tämän päivän tuulimyllyt ovat huomattavasti suurempia kuin 1600-luvun, ja niiden myllärit lähes kaikkivoipia markkinoiden ja mielipiteiden hallitsijoita. Jotakin on tehtävä. Leinonen tekee kuvia. Isosti, ja kansainväliselle areenalle jo uransa alusta lähtien tähdäten.

Avajaispuheessaan Leinonen omisti näyttelynsä ystävälleen, taidekriitikko Otso Kantokorvelle. Tärkeä dialogi taiteesta, sen keinoista ja maailman tilasta alkoi jo taideopintojen alussa ja sitä käytiin Otson kuolemaan saakka.

Ministudiossa oli esillä kuvataiteilija Kalle Turakka Purhosen teos niemeltään Purhosen Purukumilohikäärme ja karamelli-samurai.

kuraattori, Pauliina Turakka Purhonen