banneri.jpg

Pasi Erik Karjula huhtikuu 2011

kuvanveistäjä Pasi Erik Karjula

Kuvataiteilija Pasi Erik Karjula (s. 1964) käyttää monia tekniikoita ja materiaaleja, hänen kädessään pysyy vähän häkellyttävästikin aivan yhtä lailla videokamera kuin moottorisahakin.

Tunnetuin Karjula on varmaan kuitenkin puuveistoksistaan. Hänen vähäeleiset ja myös vähäeleisesti nimetyt – kuten vaikkapa Vuori, Savu, Joki, Mäki, Voimala, Koti – teoksensa kuvaavat juuri sitä, mitä ne väittävätkin kuvaavansa.
Karjulan teosten symbolinen maailma on vahva mutta ei osoitteleva eikä sisäänpäin kääntynyt. Ei olekaan haettua lähestyä hänen teoksiaan ’arkkityypin’ käsitteen avulla. Tämä koskee yhtä lailla Karjulan valitsemaa materiaalia kuin aihepiiriäkin. Puulla on jo sellaisenaan varsinkin meille suomalaisille aivan erityinen merkitys. Jo siis pelkkä materiaalin valinta puhuu veistosten arkkityyppisyyden puolesta. Niissä tiivistyy yleisesti jaettu ajatus siitä, miten menneiden sukupolvien kokemusperintö voi tiivistyä näennäiseen pieneen asiaan.

Karjula asettuu tavallaan luontevasti suomalaiseen puuveistoperinteeseen, mutta kyse on jostain enemmästä kuin tyylillisistä seikoista. Karjula itse on todennut materiaalinvalinnastaan: ”Veistän puuta, koska se on tuttu materiaali ja lähellä. Yksi juonne tulee lapsuudesta, maaseudun kulttuurihistoriasta. Puusta on ympäristössäni aina tehty jotain.”